Liever beleven dan hebben? Veel mooie dingen kopen, lijkt leuk. Ervaringen blijken je gelukkiger te maken. Waarom?
1. Ervaringen kun je positiever inkleuren Een onderzoeksdeelnemer gaf het zo aan: “Bezittingen bevinden zich op een gegeven moment een soort van op de achtergrond. Ervaringen worden steeds beter hoe later je er op terugkijkt."
2. Ervaringen laten zien wie jij bent Ervaringen zeggen meer over wie je bent. Wat jou interesseert en wat jij leuk vindt. Iemand anders kan zich dan meer verbonden met jou voelen. 3. Ervaringen hebben een grotere “sociale waarde”
De derde reden dat ervaringen mensen gelukkiger maken dan bezittingen, is dat ze prettiger zijn om over te praten en dat ze effectiever succesvolle sociale relaties bevorderen, die nauw verbonden zijn met geluk (o.a. Diener & Seligman, 2002). Om te beginnen zijn ervaringen socialer dan materiële bezittingen (denk aan dineren, dansen en daten versus jurken, jasjes en servies). Bovendien, omdat ervaringen vaker een typische verhalende structuur hebben met een begin, midden en einde, kunnen zowel luisteraars als verhalenvertellers het prettiger vinden om over ervaringen te praten dan over bezittingen. En omdat 'materialistisch' negatief wordt bekeken, terwijl 'ervaringsgericht' positief wordt bekeken, kan het vertellen van verhalen over ervaringen die men heeft opgedaan de verteller in een gunstiger daglicht stellen dan het vertellen van verhalen over verworven bezittingen. En zoals vaak ligt de waarheid in het midden. De onderzoekers gaven aan dat het voorlopige resultaten zijn. Veel materiaalaankopen, zoals patio's, piano's en Porsches, maken bevredigende ervaringen mogelijk. En zelfs sommige die dat niet doen, zoals wasmachines, vaatwassers en beregeningssystemen, maken niettemin vrije tijd vrij voor ervaringen die anders zouden worden besteed aan sleur. Er moet echter worden opgemerkt dat materiële aankopen vaak slechts volledig functionerende bestaande items vervangen door een nieuwere versie van hetzelfde - nog een nieuwe broek kopen, het linoleum van de badkamer weghalen om er tegels in te plaatsen, of de 5-jarige gezinsauto inruilen voor het model van dit jaar. Kortom, om je brein positief te stemmen, kun je slim kopen en belevenissen ervaren. En wist je dat het vooruitzicht van bijvoorbeeld een vakantie of event ook heel erg meespeelt? Voorpret zorgt voor nog meer plezier! Je uitleven op het hele document? "To Do or to Have? That Is the Question" uit het Journal of Personality and Social Psychology door Leaf Van Boven - University of Colorado at Boulder en Thomas Gilovich - Cornell University. (Noot 05-07-2021: de originele link bleek niet meer te werken, meer informatie tref je hier aan).
Comments