• jessicavanraalte

Light is niet wat het lijkt

Dit artikel verscheen in de Boekeloos van mei 2021. Waarom zei ik in mijn laatste rubriek dat je lightproducten links mag laten liggen? Die zijn toch de ideale oplossing wanneer je jezelf wil verwennen maar wel op de calorieën wilt letten? Er kleven nogal wat nadelen aan deze producten en dat wil ik deze keer graag toelichten.



Light is niet wat het lijkt

Op het oog lijken lightproducten best aardig. Immers, er zit óf 30% minder vet óf 30% minder suiker in. Maar vergis je niet! De fabrikant compenseert het met iets anders. Daardoor is het qua calorieën dus nooit een vermindering van 30%. Light-pindakaas bevat bijvoorbeeld 30% minder vet, maar slechts 13% minder calorieën dan gewone pindakaas. Om de lightversie smakelijk te houden, voegt de fabrikant glucosestroop toe. Op zichzelf kan glucosestroop wel, al is daar nog niet het laatste over gezegd. Het probleem is echter dat deze suikervorm aan zóveel producten wordt toegevoegd dat je uiteindelijk toch een grote hoeveelheid suiker binnenkrijgt.


Onbewust neem je meer

Ongemerkt heb je de neiging om meer van het lightproduct te gaan eten omdat je voor jezelf ‘rechtvaardigt’ dat het minder slecht voor je is. Het voelt voor jou alsof je het recht hebt op genieten. ‘Waarom kan Antje wel zus en zo eten? Dat is niet eerlijk!’ Mijn tip: als je ergens van geniet, geniet er dan goed van. Neem niet genoegen met een alternatief dat net een tikje beter voor jouw lijf zou zijn, maar eigenlijk minder lekker is.

Light is meer bewerkt

Een lightproduct is per definitie een product waar flink aan is gesleuteld. Sterk bewerkte voedingsmiddelen dragen niets bij aan je gezondheid. Wil je wat meer richting een mediterrane en dus gezondere leefstijl, dan heb je volwaardige producten nodig. Volwaardig betekent eigenlijk: het product zoals het is, zonder schreeuwerige verpakking en zonder voedingsclaims.


Light verdoezelt echte probleem

Je kunt het kiezen voor light ook zien als het kip-en-ei-verhaal. Wanneer je niet blij bent met je gewicht, kies je eerder voor lightproducten want ‘je moet toch íets doen’. Maar overgewicht ontstaat niet van de ene op de andere dag. Beter is het bij jezelf na te gaan wat er ten diepste aan ten grondslag ligt. Zo boek je resultaat voor de lange termijn.


Smaakpapillen opnieuw trainen

Het allerbelangrijkste bij een gezondere leefstijl is nieuwe gewoontes aanleren, waaronder het opnieuw trainen van je smaakpapillen. Leer jezelf de zoete en zoute smaak af. Neem hier wel ruimschoots de tijd voor. Begin bijvoorbeeld met driekwart schep suiker in plaats één schep suiker in jouw koffie of thee. Leng dranken aan met steeds meer water en verminder beetje bij beetje de hoeveelheid zout in je gerechten. Kleine aanpassingen hebben op de lange termijn een groot effect. En die gezondheidswinst behaal je helemaal zelf door eigengemaakte keuzes!


Uitzondering

Een enkele keer gebruik ik wel light. Bijvoorbeeld kookzuivel in plaats van kookroom. Deze producten bevatten beide dezelfde bestanddelen, zoals maïszetmeel (ook een suiker), maar kookzuivel bevat minder vet. Meteen mijn tip voor deze maand!


8 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven