• jessicavanraalte

Slaaptekort, help, wat nu?

Bijgewerkt: okt 9

Ben jij een lichte slaper en wordt jouw nachtrust soms verstoord? Hier 5 + 20 tips waar je direct mee aan de slag kan.



Balen overigens dat slaaptekort snel effect heeft op jouw lekkere trek. Jouw lijf maakt meer van het hongerhormoon aan. Je gaat dus sneller voor de bijl als je iets ongezonds en erg lekkers ziet of ruikt. (*1)

1. Laat het los Je ligt in bed en je gaat malen. Laat direct los wat jouw tekort voor de volgende dag betekent. Kijk eerst eens hoe die dag verloopt. Een paar mindful oefeningen (*2) helpen jouw basis stressniveau te verlagen. 2. Adem diep in naar de buik Adem vier tellen in en vier tellen uit. (Zelf vind ik vier tellen in- en acht tellen uitademen fijner.) Doe dit ongeveer twee minuten.

3. Powernap Heb je de mogelijkheid voor een powernap? Slaap dan 20 minuten (zet jouw wekker na 20 - 30 minuten, probeer uit wat bij jou werkt.) 4. Drink voldoende vocht Neem zo'n 1,5 - 2 liter water. Je voorkomt daarmee hoofdpijn en verdere vermoeidheid. (*3) 5. Eet met beleid Eet je volgens de schijf van 5, dan ben je al een heel eind. Tryptofaan kan ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Voedingsmiddelen met veel tryptofaan zijn o.a. eieren, pompoenpitten, kabeljauw en spirulina. (*4) Wel/ geen melatonine? Wil je graag melatonine slikken? Kijk dan eerst of je de basis dingen hebt aangepast (o.a. mobiel uit de slaapkamer of op vliegtuigstand, geen schermen meer (een paar) uur voor je gaat slapen, etc.). Kijk wat je (niet) eet, ook 's avonds laat. Overleg daarna eerst met de huisarts. Het ziet ernaar uit dat tryptofaan in de vrije verkoop verboden gaat worden. Gebruik je het niet op de juiste manier, dan heeft het geen effect. De bijwerkingen kunnen overigens best heftig zijn.

Supplementen Ik ben overigens voorstander van normaal eten. Als je nu denkt, ah, dan koop ik toch gewoon allerlei supplementen?! "Lekker makkelijk om op fabrieksvoer met wat pillen te leven." Dat is jammer. Supplementen kunnen soms ondersteunend zijn. Als basis een leefstijl in balans hebben, werkt stukken beter. Niet alleen qua voeding en hoe je met dingen omgaat. (Daar bespaar je ook een boel geld mee.) 20 Slaaptips Nog meer tips vind je op het Gezondheidsnet, http://bit.ly/2B3xwPu. (*1): Voedingscentrum, Is er verband tussen weinig slapen en overgewicht?, http://bit.ly/2DD3ogF (*2): Apps: Mindfulness app (eerste 30 dagen gratis - Nederlandstalig) | Headspace app (deels gratis) Mijn insteek is om regelmatig zo'n oefening te doen. Dagelijks is mij nog niet gelukt. Het helpt je om je eroverheen te zetten dat de persoon langzaam spreekt. (*3): Slaap Informatie Centrum, Alles over voeding, eten en slaap, http://bit.ly/2qHhwwK (*4): FIT society, De werking van L-Tryptofaan, http://bit.ly/2T9Wc06 (*5): Slaapoefentherapie, Melatonine, een overzicht, bijwerkingen, http://bit.ly/2T8EYAc Mocht je voordelen zoeken in je overleg met de huisarts, dan vind je die via AHealthyLife: http://bit.ly/2OGd9vq. En nog een om ondeskundig gebruik af te raden, Medisch Contact, Misverstanden over melatonine: http://bit.ly/2QEnGsT.

24 keer bekeken

Boekelose Stoomblekerij 172

7548 EH  ENSCHEDE

info@jessicavanraalte.nl

Correspondentieadres

Josink Maatweg 9

7545 PS  Enschede

  • Instagram - Jessica van Raalte
  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon

Privacyverklaring

© 2020 door Jessica van Raalte