top of page
  • Foto van schrijverjessicavanraalte

Voeding waarvan jij denkt dat het gezond is

Zo spot je ultrabewerkt voedsel waarvan jij denkt dat het gezond is. Mia de Graaf vertelt erover via Business Insider Nederland in deze video.

Veel van onze voeding is bewerkt om het geschikt te maken voor consumptie. En dat de voeding langer bewaard kan blijven. Denk hierbij aan ingeblikte tomaten en kaas. Ultrabewerkt voedsel is voeding dat we niet meer kunnen herkennen als voeding. Er is bijvoorbeeld suiker aan toegevoegd. En de voeding heeft meerdere bewerkingen doorgemaakt. Er zijn bijvoorbeeld chemicaliën aan toegevoegd om deze langer houdbaar te laten zijn. Dit verschilt sterk van huisgemaakte voeding. Je weet precies wat erin gaat én de voedingswaarde blijft beter behouden. Sterk bewerkte voeding mist ook de nodige vezels. Die vezels zorgen ervoor dat je lichaam het hormoon GLP-1 aanmaakt. Die GLP-1 zit bijvoorbeeld in populaire gewichtsverlagende medicijnen, zoals Ozempic. Hier zitten GLP-1 agonisten in. O.a. GLP-1 zorgt ervoor dat je voller voor langer blijft en dat je minder zin hebt om te snacken. Waarom is het gezonder om wat vaker de sterk bewerkte voeding links te laten liggen? Dit komt omdat deze gelinkt worden aan hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht. Ook is het zo dat als je jouw lichaam laat kiezen tussen gezonde (whole foods) en ongezonde voeding, je 500 calorieën per dag extra binnenkrijgt dan als je ongezond eet. Hierbij was de voeding gematcht qua koolhydraten, vezels, suikers, etc. Mensen mochten er onbeperkt van eten. Daarnaast is er mogelijk een link met angsten, depressie en slaapproblemen op het moment dat je voornamelijk sterk bewerkte voeding eet. Helemaal uitsluiten van deze voeding doen ook voedingskundigen niet. Zij kiezen voor beperking van dit voedsel.

Welke voeding zien wij als gezond en is dat eigenlijk helemaal niet?

  • Sappen (weinig vezels) teveel glucose en teveel suikers > eet heel fruit;

  • Granola repen bevatten teveel suiker > kijk op het label. Als je er toch een keer een neemt, kies dan voor een reep met min. 3 g vezels, min. 5 g. eiwit, max. 10 g. suikers. Kies liever voor een handje noten. Of maak zelf een reep.

  • Sportdranken bevatten zoveel suikers. Je hebt het waarschijnlijk niet nodig.

  • Glutenvrij voedsel (tapioca zetmeel, maïszetmeel, rijstebloem > kan je suikerspiegel heel snel doen laten stijgen)

  • Vleeswaren (veel verzadigde vetten en veel zout). Dit kan zelfs kankerverwekkend zijn. Nitraten kunnen in NOC veranderen. Dit kan ervoor zorgen dat het DNA en de cellen in je darmen veranderen.

  • Plantaardige vleesvervangers (hoog in zout).

Wat te doen? Lees het label. Kies voor producten met minder dan 5% van een slecht ding en meer dan 20% van een goed ding. Dit is de 5-20 regel. Meer vezels, minder zout, minder suiker. Let op marketingwoorden. Organisch of natuurlijk zegt niets.

Per jaar wordt er 7,5 miljard uitgegeven aan reclame. Dat is hetzelfde als elke maand de duurste film Avatar, uit te brengen het hele jaar door.

Waarom zijn er ultrabewerkte producten? Het is producenten goedkoper. En door overheidsbeslissingen is het gemakkelijker om sterk bewerkte voeding te produceren.




3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page