top of page
  • Foto van schrijverjessicavanraalte

Wat neuromarketing jou leert

Neuromarketing is/ was helemaal hip hot en happening. En ligt ook sterk onder vuur. Want ja, precies weten wat klanten uitdaagt jouw product te kopen, dat kan toch niet. Mmm, wie is er nu altijd braaf. Wat leert neuromarketing jou?

Je beslist onbewust wat je eet. Daarna maak je het rationeel.

Dat wist je wellicht al. In dit geval bekijken onderzoekers hoe de verlichting in een supermarkt helpt om vers onverpakt fruit te verkopen.

Hier een deelvertaling: "Het menselijk brein probeert te classificeren in de categorieën: - positief - negatief - vriend - vijand - is het aantrekkelijk ja of nee



Dit gebeurt allemaal heel snel binnen een seconde. Het betekent dat je bepaalde prikkels waarneemt en je dit classificeert volgens bovenstaand. En dan beslis je ja of nee. Aantrekkelijk verlicht fruit, wat de indruk creëert van verse, sappige producten, veroorzaakt onmiddellijk irritatie in de hersenen en creëert verschillende illusies. Je brein denkt dan van 'yeah, mmm' of 'bah, mmm'. De klant kan theoretisch het rationele denken implementeren, maar alles heeft een emotionele grond die later rationeel wordt gemotiveerd. Het betekent dat als de geest van de klant ooit heeft besloten dat het product goed is, het alles negeert wat rationeel en tegenstrijdig is met wat je al hebt besloten. Het brein is zo ingesteld dat je onbewust direct beslist dat sommige producten goed zijn. En dan is het een uitdaging om rationeel en bewust een andere keuze te maken.


Oplossing: wat is jouw strategie voor supermarkt/ broodjeszaak/ eettentjes bezoek?

Mijn kinderen zeg ik altijd 'negeer, negeer'. Dat is ook iets wat ik mezelf zeg als ik de supermarkt binnen loop. Ik vermijd de gangen met producten die ik toch niet nodig heb. En ik heb een soort bord (hi hi, wel imaginair) voor mijn kop om schreeuwende voedselverpakkingen tot 'niks' te reduceren. Zo'n 70% van de producten in de supermarkt is niet gezond. De kans dat je met iets minder gezonds thuiskomt, is - als je jezelf niet gehackt hebt - vrij groot. Als ik uit eten ga, weet ik dat ik sneller de minder gezonde keuze maak. Het is gewoon bijna niet haalbaar om altijd de gezondere keuze te maken. Waar je dan ook nog een keer groepsdruk meemaakt, van 'ah, doe toch niet zo ...' Mijn escape is dat ik daarom liever zelf de maaltijden bereid. En welke kleur is goed voor de belichting van vers fruit? Dat is paars. Sommige kleuren (voornamelijk rood) geven een gevoel van opwinding en aanmoediging om te eten en andere kleuren (bijvoorbeeld blauw) zorgen voor een ontspannen omgeving (Lowrey, 2012). Bron: "How can food retailing benefit from neuromarketing research: a case of various parameters of store illumination and consumer response ." Napels - Italië, maart 2015 Klik hier voor het volledige onderzoek. "Berčík, Jakub1 ; Horská, Elena2 ; Wang, W.Y. Regina3 ; Chen, Ying-Chun4 1 Department of Marketing, Slovak University of Agriculture in Nitra, Nitra, Slovakia, jakubstudio@gmail.com 2 Department of Marketing, Slovak University of Agriculture in Nitra, Nitra, Slovakia, elena.horska@gmail.com 3 Department of Industrial and Communication Design, National Taiwan University of Science and Technology, Taipei City, Taiwan, wywoffice@mail.ntust.edu.tw 4 Department of Industrial and Communication Design, National Taiwan University of Science and Technology, Taipei City, Taiwan" #Neuromarketing #Emotions #Accent lighting #Consumer behavior #Electroencephalograph (elektro-encefalograaf: beeld van de elektrische hersenstroom) Ja, dat moest ik even nakijken

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page